Zodra je een nieuwe bestelling ontvangt in je webshop, laten we je dat graag weten via het bel-symbool, rechtsboven op je Jimdo-website. Tegelijkertijd ontvang je van ons ook een e-mail. We lopen samen het beheer van de bestellingen even door.
Binnengekomen bestellingen beheren
Bekijk van elke nieuwe bestelling eerst rustig alle details. Ga hiervoor in het menu naar Webshop > Bestellingen en klik op de bestelling om de informatie over de aankoop en de betaling te openen. Hier kun je ook bepaalde instellingen voor de betreffende bestelling aanpassen. Zodra je het geld van de koper ontvangen hebt, kun je de bestelling als betaald markeren. Wanneer de bestelling verzonden is, markeer je deze als verstuurd.
Wanneer je een bestelling als betaald en verzonden hebt gemarkeerd, wordt deze automatisch gearchiveerd. Het archief kun je te allen tijde bekijken door in het menu op Webshop > Archief bestellingen te klikken.
Verzendbevestiging activeren
Wil je klanten op de hoogte brengen wanneer hun bestelling verzonden is, dan kun je ze automatisch per e-mail een verzendbevestiging sturen. Ga hiervoor in het menu van je Jimdo-website naar Webshop > Instellingen en vink het keuzevakje aan bij Stuur een verzendbevestiging aan de klant.. Wanneer je een bestelling als verzonden markeert, ontvangt de klant automatisch een bericht dat de bestelling onderweg is.
Goed om te weten: De tekst van de verzendbevestiging kun je aan je eigen wensen aanpassen. Ga in het menu naar Webshop > E-mails en tekst aanpassen.
Voorraad aanpassen
Het is belangrijk om de informatie over je voorraad altijd up-to-date te houden, zodat klanten geen producten kunnen bestellen die uitverkocht zijn. Na iedere nieuwe bestelling wordt de voorraad automatisch aangepast.
Wanneer je je producten ook buiten je webshop verkoopt of net een nieuwe levering ontvangen hebt, kun je de voorraad ook altijd handmatig aanpassen. Ga hiervoor in het menu van je Jimdo-website naar Webshop > Assortiment en wijzig voor elk product het aanwezige aantal in de kolom Voorraad.